Steeds minder herenfietsen in straatbeeld

Vorige week verscheen een artikel in het AD over het feit dat mannen steeds vaker op een damesfiets rijden. Hierdoor verdwijnt de herenfiets langzaam uit het straatbeeld. Directeur Wouter Jager van Accell wordt geciteerd in het artikel waarin hij aangeeft dat de huidige generatie het geen enkel probleem vindt om als man op een oma-fiets te rijden.

Steeds minder herenfietsen in straatbeeld

Volgens het AD blijkt uit cijfers van de fietsproducenten dat de damesfiets aan een opmars bezig is. In 2011 verkocht Gazelle nog eenderde herenfietsen, in 2015 was dat aandeel gedaald naar ongeveer een kwart. Een woordvoerder van Gazelle geeft aan dat de vergrijzing hierbij ook een rol speelt, omdat ouderen kiezen voor een stukje veiligheid door het rijden op een damesfiets. Daarnaast voelt een damesfiets comfortabeler aan omdat het frame wat minder stijf is.

E-bikes in damesframe

Ook bij Accell worden de laatste jaren steeds meer damesfietsen verkocht, met name door de opkomst van de elektrische fiets. “Bij e-bikes verkopen we zo’n 80 procent met frame met lage instap en nog maar 20 procent met het typische herenframe,” geeft Wouter Jager in het artikel in de AD aan. “Bij e-bikes praten we niet eens meer over dames- of herenframes, daar hebben we het over het lage instapframe.”

Uniseksfiets

Jager geeft aan dat Batavus bewust inzet op nieuwe stoere fietsconcepten die geen kenmerken vertonen van typische dames- of herenuitvoeringen, meer uniseks-modellen. Dat de uniseksfiets aanslaat, blijkt ook uit het succes van de OV-fiets van de Nederlandse Spoorwegen, waar in 2015 1,9 miljoen ritten op zijn gemaakt. Volgens NS-woordvoerder Erik Kroeze bleken bij de test voor de nieuwe OV-fiets mannen totaal geen moeite te hebben met het ontbreken van de tweede stang.

Terug naar nieuws